33000014075_93de8001a3_h

Pressmeddelande: Vi seglar hemåt igen

Vi har seglat från Hammarö till Aruba. Vi har varit på resande fot i nio månader. Egentligen skulle vi ha seglat vidare mot Panama, men nu vänder vi tillbaka till Sverige.

Varför avbryter man en dröm om att segla jorden runt?  Man blir osams? Båten går i sönder? Man inser att man inte alls gillar att segla över stora hav? Det brukar väl vara huvudsakerna. Vi är sams, båten är hel och vi har inget emot att segla över stora hav.

Men ibland är man ändå inte nöjd. Jag har den senaste månaden funderat och tänkt på att sälja båten i Nya Zeeland. För söderhavet var mitt egentliga mål. Dit jag visste att jag skulle ha pengar även om Emmie och Sofia skulle hoppat av redan dag 1. Varför jag inte vill fortsätta efter det, är för att jag tycker inte det ger mig något. Javisst, det är underbart att vara ute och segla utan att behöva bry sig mer än om sig själv och att båten är hel. Pengar har vi tillräckligt av om något skulle gå i sönder. Miljöerna är fina och vattnet är varmt. Men i ärlighetens namn så drar jag mig lite undan. Jag trånar lite efter att kunna välja när man kan vara ensam. När man kan vakna upp utan att gå förbi sovande personer. Eller höra personer prata när man går och lägger sig. Jag hade inte en tanke på att segla hem båten. Jag skulle som sagt till NZ. Sedan kom beskedet att våran försäkring skulle sluta gälla, segla oförsäkrat vill jag inte. Aela är allt jag äger och har. Jag vill inte riskera att stå där utblottad om det skulle hända något. Försäkring går att få. Det är långt ifrån omöjligt. Alla bolag utom svenska kräver dock en helbesiktning av båten. Här på Aruba ska det finnas en snubbe som besiktar, om man väl får tag på honom. Annars finns det nästa i Panama. Det är inte krångligt alls, inte jämförelse med allt jobb jag har gjort på den här båten. Men motivationen dog, och tanken ifall vi inte skulle få tag på en försäkring väckte min tanke att segla hem båten. Vilket jag fann många fördelar med. Att ha en fullkittad båt liggandes på bryggan som jag vet kan ta mig vart som helst. Jag har planer, både en och flera vad jag ska göra. Det bästa är att jag kan göra vad som helst. Frihet äger.

Just nu befinner vi oss på Aruba och kommer segla mot Jamaica om några dagar. Efter det rör vi oss mot Cuba och Florida. I Florida kommer Emmie och Sofia fortsätta landvägen med nya planer i sikte medan jag seglar hem båten till Sverige via Bermuda, Azorerna och Skottland. Så om någon är intresserad att segla över Atlanten från Florida i april/maj hör av er! Jag letar efter 2-3 personer.

/Timoty

PS. Vår resa är inte över än, inte heller vårt bloggande! So stay tuned.

6 reaktion på “Pressmeddelande: Vi seglar hemåt igen”

1. Bra och modigt att fatta beslut som man kan stå bakom. Ingen skugga ska falla över er. Lycka till med planerna för hemresan.

2. Säkert rätt för er. För mig känns det lite tråkigt för er reseberättelse har varit mycket stimulerande. Jag kanske helt enkelt får planera ett eget äventyr.

3. Som följare är det tråkigt att få läsa ert beslut, men ni måste göra det som känns rätt för er och det ska ni ha stor respekt för. Jag har följt ert äventyr sen ni kastade loss här hemma i Värmland, och jag kommer att fortsätta följa det tills ni väljer att det är slut.
    Jag hoppas att ni har det bra och att er fortsatta resa ska få gynnsamma vindar!

/R

4. Det är ett modigt och ”vuxet” beslut ni tagit. jag har följt er på marine traffic och det hade varit roligt att ses igen, men vi tog lite olika vägar i Karibien. Lycka till med hemresan och hoppas att du hittar besättning. Själv lämnar jag över Indigo till 4 kompisar från Barsebäck i mitten av April för att segla hem henne och jag flyger hem från Puerto Rico då nytt arbete väntar från 1.5. Innan dess hinner jag med några månader på BVI
    Med värsta seglarhälsningar
    Janne på Indigo