_S7A1889

Nytt år, paradisstränder och sköldpaddor!

Efter att ha kastat loss från Saint Anne tidigt på morgonen så Ankrade vi upp i Rodneys Bay runt 10. Det var en snabb segling med snittfart på 6.92 knop, och en helvetes massa kackel på radion. Jag tror efter många meddelanden att det var en båt som antingen höll på att sjunka eller hade i alla fall stora problem. Vi kastar i Dolly Parton det första vi gör och hämtar vår tillfälliga besättning som väntar i marinan. Victoria och Liza står fint och vinkar på kajen och ser förvånansvärt pigga ut efter nästan 48 timmars resande. Saint Lucia är precis som Martinique och Dominica en väldigt grön ö. Rodneys bay bjuder på en lång sandstrand med turkost vatten så våra gäster var nöjda. Nästa dag var dagen innan nyår, vi tog på oss hiking skorna, packade väskorna fulla med vatten och matsäck och gjorde oss beredda på en riktig hike. Vi skulle ta bussen ner till regnskogen var planen men när vi går in på marinan och ska fråga vart den går ifrån säger hon “No, I can not recommend the bus” vi kollar på varandra och tänker nej nej, vi försöker förklara att det gör inget om den tar tid men efter många om och men så ger vi upp och tar en hike nära marinan in i en nationalpark där det var ett gammalt fort. Vi går längst stranden och intill ligger det stora resort hotell men det är ju den snabbaste och finaste vägen så vi skiter i att vi kanske går mitt där folk ligger och solar och badar. Tillslut så kommer vi till en liten bäck, fan hur ska vi nu komma över? Vi tänkte att vi får väl gå igenom hotellet då till andra sidan på vägen men icke. Det kommer en snubbe och skriker bakom oss och säger att vi ska följa efter honom. Han tar oss till en båt och skjutsar oss de 30 meterna till andra sidan bäcken, man får tacka man får tacka!

_S7A1622_S7A1605

Efter att ha ätit upp vår matsäck och badat så går vi in i nationalparken, kanske inte riktigt vad vi tänkt oss när vi tänkte hika, då det inte riktigt fanns någon skog men utsikten från toppen av berget var extremt vacker och det var varmt och vi är otränade så bara biten upp till toppen var ansträngande nog för oss så vi gick ner igen och simmade lite på en extremt fin liten strand, sen tog vi en kall cola och wifi paus. På kvällen var det den obligatoriska fredagsfesten, de stängde av en gata i ett område bredvid Rodneys Bay och hela gatan fylldes med små ölstånd, grillar och massvis med folk. Musik dånade ur högtalarna och vissa tyckte att de skulle ha fri tillgång till våra rumpor när vi dansade, tack men nej tack. Det var en kul folkfest men eftersom vi är gamla och det var nyår dagen efter så tackade vi förr oss runt midnatt. På nyårs dagen så skulle vi ha lite kontorstid och sedan gå och handla medens Victoria och Liza låg på stranden, tyvärr så bestämde vädergudarna för att det skulle spöregns nästan hela förmiddagen så de fick ligga under ett parasoll på stranden, för de är ju ändå på semester då ska man ligga på stranden. Vi hann inte iväg till den bra mataffären då allting alltid tar för lång tid för oss men tillslut fick vi tag på lite kött och bacon till vår fina nyårs middag. Efter middagen åkte vi över till en Dansk båt på en drink innan vi drog vidare ner till stranden med alla andra folk innan tolvslaget. Det var massvis med fyrverkerier och Emmie och Timoty tyckte att en av dem slog ner i Aela, rusar ut med Dolly för att kolla så att allting var okej, och det var det som tur var.

_S7A1612IMG_2876

Vi styrde skutan mot Union Island och Grenadinerna, vi tänkte ta med dessa landkrabbor på en lång och fin segling på 20 timmar. De skulle få uppleva natten med alla stjärnor och mareld. Det gick väl ganska bra, jag tror att båda två lyckades att somna på deras nattvakter men som tur var så var de ju mest där för sällskap till oss och inte så mycket som vakt. Vi kom fram till Union Island på morgonen och här var vattnet ännu finare än i St Lucia, det var turkost, ankar viken var full med båtar och man såg kite drakar. Vi kom iland åt lite glass tog en sundowner i form av en mojito, ja vi var ju på semester. Vi träffade ett par trevliga Norrmän och Danskar och bjöd över dem till Aela på kvällen, vi gjorde vårt bästa att förstå varandra denna skandinaviska afton. Dagen efter kom Timotys gamla kollega Gunnar och hand son Erik och vi åkte med dem ut till Happy Island för att dricka lite Rumpunch i solnedgången. Och till vår förvåning så är det ett helt svenskt gäng ute på Happy Island redan, och det är inte mindre än självaste Arga Snickaren med familj och deras trevliga värdar Olle och Lillan som bor på sin båt här nere. Så vi satt där och hade det trevligt. Jag kan även berätta att Happy Island är en ö som Jante har byggt av snäckskal, den började ta form 2002 och sedan dess har han byggt ut den mer och mer och nu så bor han där och har en bar. Så det finns några få sätt att komma dit, med jollen, simma eller kita. Det finns även en extremt duktig kitare här och gärna visar upp sig för gästerna på happy island och kan i rätt vind hoppa över hela ön! Han fyllde Dolly med sina tricks men det gjorde ingenting för det var väldigt underhållande. Efter Happy Island så åkte vi över till Gunnar och Erik för mer Rumpunch. När klockan slog 10 så trodde vi att den var minst 3 på natten och vi skulle ju upp och åka till Tobago Kays så vi tackade för oss och åkte de 10 meter till vår båt och la oss.

IMG_2976 _S7A1715 _S7A1814 _S7A1738

Tobago Kays är en national park som består av massor med små öar som har stora rev runt sig. Här kan du se botten på sådär 30 meters djup och det är hem till många sköldpaddor. Det är lite av man skulle kunna kalla paradiset, det är obebott och helt fantastiskt. Massor med segelbåtar och rolig snorkling. Vi fick sällskap av Gunnar och Erik och bjöd dem på middag på kvällen efter att vi snorklat med sköldpaddorna och en rocka. Vi tillbringade tre dagar här med att ligga på stranden och läsa, snorkla, gå på Timpans slack line och bara må gött. Sedan tog vi ett litet dags stopp på väg tillbaka till Union Island på Palm Island vilket är en Ö som någon köpt och byggt en resort på. Vill du bo på den så får du betala den lilla summan av sådär 43000 kr per person och vecka. Dyrt tyckte vi men stranden ska vara en av de finaste i Karibien och vi blev inte besvikna, det var varmt då vi låg i lä så vi tillbringade nästan en hel dag med att göra vatten konster innan vi åkte tillbaka till Union Island för middag och glass.

_S7A1849 _S7A1806 _S7A1899 IMG_2963

Sen var det dags för Victoria och Lisas sista dag med oss, vi åt avskeds middag på en resturang efter en dag med sol och bad på båten. Sen var det fullmåne partaj på kite baren så vi tog oss en liten för drink på en liten bar med liveband. Dom spelade på något som såg ut som en förstorad annans-konserv, en förstorad majs-konserv och den sista konserven var lite oklar. Det var väldigt skön karibisk reggae musik. Sen gick vi vidare till kite beachen för lite fler öl, dans och en väldigt misslyckad kite show då det inte kan ha blåst mer än 4 m/s. Det blev en kul sista kväll med tjejerna men tillslut stod vi inte ut med den stickande weed lukten längre och var tvungna att åka till båten och sova. Vi vinkade av vårt besök på morgonen och satte kurs mot Grenada, fast mot deras nordligaste Ö som jag fortfarande är lite osäker på vad den heter. Det var bara 10 distans så vi gick för motor då flaggorna inte ens fladdrade. Vi kom fram till Tyrell Bay och det rullade så mycket i ankar viken så vi checkade bara in i landet och sen åkte till den södra delen. Och om jag är lycklig för att vi gjorde det, jag tror vi hittade paradiset igen! Vattnet var så blått och klart, det var en obebodd ö som är till salu för 2,5 miljon dollar om någon är sugen! Det låg bara tre båtar där, en super yacht 51 meter, en ombyggd lastbåt på sådär 25 meter och lilla vi. Efter lunchen så kastar vi oss i dolly och ror in. Hittar en kokosnöt och väldigt fina stränder men tyvärr är det något som bits så vi klarar ungefär en timme innan vi ska ta skydd på Dolly igen. Men påväg ut i båten så vinkar det någon från den ombyggda båten till oss pekar på hans kalla öl och frågar om vi vill ha. Klart som fan vi vill ha en kall öl!

_S7A1652 _S7A1658 _S7A1681 _S7A1634På denna båten så har vi Ragga, en St Vincents musiker i sina bästa dagar, Joe en amerikanare och Pete som äger en av de största marinerna i Trinidad och Tobago. Det var Petes båt och den var hur fin som helst, de hade för fan ett kaklat badrum med riktig toalett.  Jag tror salongen var ungefär lika stor som min gamla lägenhet och de hade ett riktigt hus kök! Vi hade en trevlig kväll och efter några öl så bestämmer jag och Emmie oss för att hänga på Ragga in till staden för att se vad den har att erbjuda. Och vilken kväll det blev, vi träffade massvis med härligt folk, lyssnade på liveband åt god friterad kyckling innan vi flög hem över vågorna i deras jolle klockan 5 på morgonen och Ragga skriker, “Ni kan väg försöka se om ni ser något grund”. Dagen efter kommer Ragga över med en påse is till oss för att han vet att vi inte har någon kyl och Pete har sådär 40 påsar is på sin båt! Vi lämnar för ytterligare en vindstilla motorgång till Grenada Marine där vi ligger nu när jag skriver detta och ska ta upp båten imorgon för en veckas hårt jobb och Aela ska skina som ny innan vi åker ut i stilla havet.

Walk Good! / Sofia

En reaktion på “Nytt år, paradisstränder och sköldpaddor!”