Nederländerna till Frankrike via Belgien

Jenneke, som Emmie berättade om sist, hon som mötte upp oss i den Haags marina och berättade om sig själv och sitt liv och hur hon spenderat ett antal somrar på Möruddens camping. Hon tipsade om Mesdag Panorama Museum, dit vi gick. Det var ett riktigt fräckt ställe! En hel stad, detaljrikt målad i panorama. Bilden utspelade sig någon gång under slutet av 1800-talet och vi fullständigt slukades upp av livet på duken 15 meter bort.

Efter vi lämnat den Haag gick vi förbi Rotterdam, Världens största hamn (Källa: Faktafia). Jag var förvånad över hur smidigt det gick att passera. Lite trafik och lugn sjö. Ovetandes valde vi en bra dag att passera Rotterdam, det kan nog vara bra mycket mer trafik andra dagar.

_S7A7501

Vi la oss på en boj utanför Stellendam. Här tog Sofia, Emmie och jag resans första näckdopp. Sötvatten, tvål, schampo. Fräsch som aldrig förr. Morgonen efter var solig och vacker. Sjön ligger blank. Andra sidan av sjön ser ut att sväva över vattnet. Kaffesuget tar vid första gången sen jag kom till Aela. När det är dags för frukost upptäcker vi att gasspisen inte fungerar. Inget kaffe, inget te och tryckregulatorn har pajat. Dagens projekt blir att fundera ut ett ställe som kan sälja en ny. Sofia och Emmie sätts i land och hittar precis den regulatorn som behövs, plus glass och bitterballen. Bitterballen är en holländsk friterad boll med gegga inuti, helt okej.

Efter två nätter vid bojen går vi vidare mot Zeebrügge, för att därifrån kunna ta bussen in till Brügge. Brügge var ett givet stopp och en riktigt riktigt fin stad. På busshållplatsen mötte vi en vänlig och pratglad gammal tant. Hon berättade så gott hon kunde hur vi skulle få billigaste bussbiljetten och var vi skulle gå av för att se det mesta möjliga av Brügge. Vi hade väntat oss vackra hus och en pittoresk liten stad, det såg vi också. Det vi kanske inte riktigt väntat oss var en stor fotbollsfest. Just denna dag spelade Belgien mot Irland i EM. Vi gick undercover och tog på oss belgiska hattar. Vi lyxade bort oss både med pizza och Belgisk öl innan vi tog bussen tillbaka mot hamnen på kvällen.

Vi sov ytterligare en natt i Zeebrügge och begav oss därefter mot Oostende. Vi kom i hamn tidigt och hade en riktigt fin dag där vi utforskade stranden, mataffären och några av oss tränade. Det var en solig semesterort med badstrand och turister. Nästa dag var regnig. Vi tog på oss alla våra kläder och gick och handlande. Timpan gjorde sina godaste köttfärsbiffar någonsin till middag och mot kvällen bjöds det på drömtårta i sittbrunnen när regnet hade dragit förbi.

Vi lämnande Oostende på morgonen. Kryssade oss fram mot Dunkerque. Under gång, på väg mot Frankrike fick jag mitt livs första alldeles tokegna dread. Nytt land, nya möjligheter och ny gästflagga. När den belgiska flaggan halades och den franska hissades började det dra i ena fiskespöet. Napp! Det visade sig senare vara en havsabborre. Det var min matdag vilket gjorde att det föll på min lott att rensa fisken och tillaga den. Aldrig tidigare har jag rensat en så stor fisk och det var intressant att hitta två krabbor i magen på den. Firren rensades under gång, fileades på bryggan och smörstektes till middag tillsammans med potatis och vitlökssmör.

_S7A7717

Eftersom vi nu anlänt till Frankrike var det dags att ta seden dit man kommer och vandra mot en fransk mataffär för att köpa ost, baguette och rödvin. Det var en helt fantastiskt stor, välsorterad och inte farligt dyr mataffär. Vi strosade runt. Hyllmetrar med grönsaker, potatis. Många gånger längre hyllmetrar med ost. Franska viner, nybakat bröd. Vi plockade korgen full och bar tillbaka till båten.

_S7A7711

Det tog ett tag med fisken och eftersom det var väldigt mycket fisk på fisken blev vi proppmätta. Kanske inte Sofia som inte tycker fisk är hennes favoritmat, hon höll sig till potatis och vitlökssmör (och fem tuggor fisk). Vi skulle upp tidigt nästa morgon och när väl den mest akuta mättnaden gått över och gjort plats för franska delikatesser så var klockan läggdags och baguetterna fick vänta till en annan dag.

20160629_053808

4 timmar och 40 minuter tills klockan ringer. Solnedgång. Vi kryper till kojs. Klockan 03:00 ringde det. Mitt i natten. Mörkt ute. Fyra väldigt sömniga sitter runt bordet och försöker finna kraften att inte stänga ögonen, att inte ta en tupplur i några timmar och vänta ut en mer human frukosttid. Ute på bryggan ser man hur det lyser i ventilerna på några andra båtar. Anledningen till att kasta loss vid klockan halv fem på morgonen var för att få tidvattenströmmen till vår fördel. Strömmen blev som mest ungefär fyra knop utanför Calais. Fyra andra båtar lämnar hamnen ungefär samtidigt som oss vilket på något vis får det att kännas dels som vi tänkt rätt angående strömmen och att vi inte är fullständigt tappade som helt frivilligt går upp mitt i natten.

Ibland kan det vara svårt att komma upp på morgonen. Lämna den varma kojen och istället dra på sig ett underställ. Vill vila ögonen lite till. Det är inte helt ovanligt att den planerade tiden att kasta loss sträcks ut lite likt ett gummiband. Men den här morgonen var vi fem minuter tidiga. Då var vi bra stolta över oss själva ska ni veta!

Solen började gå upp när vi efter att ha tankat puttrade ut ur hamninloppet. Himlen färjades rosa och den nya dagen vaknade till liv.

Jag har första vakten och tar över efter vi tagit oss ut ur hamnen. Sitter i sittbrunnen med Timoty, ser hur solen sakta kryper upp. Ett ljust stort halvt klot som tar sin plats på den disiga obrutna horisonten. Följer farleden och funderar på om det går att hissa segel. Vill inte kryssa men efter ett tag ser vinden ut att kunna fungera. Bidevind. Med motor. Vill komma förbi Calais innan strömmen vänder. Fiskespöna åker fram igen. Men idag blir det inget napp. Två timmar in vaknar Emmie och börjar sin vakt. En stund senare när jag sover i förpiken kommer Emmie fram och undrar om jag inte vill se när vi passerar Calais. Ute i sittbrunnen står Emmie och Timoty och spelar ”Dover Calais” med Style på repeat.

Med vinden, strömmen och motorn gör vi närmare åtta knop och kommer fram till Boulonge sur Mer innan lunch. Eller innan frukostdags om det varit en slappdag i hamn.

Varma hälsningar från Emma

En reaktion på “Nederländerna till Frankrike via Belgien”