Ett helt nytt hav! Samsö, Danmark – Cuxhaven, Tyskland

Vi lämnade Mårup hamn en sen eftermiddag för att övernatta i en hamn på södra samsö, Kolby Kås, för att få ett försprång på en långseglats ned mot Nyborg på danska fastlandet.

I en användbar bok med en förteckning över danska gästhamnar varnades det för grov sjö vid gästplasterna vid nordvästliga vindar då hamninloppet var brett och öppet för färjan som gick in där. Detta var uppenbarligen något vi läst och glömt, eller möjligtvis avslagit med tanken ”hur farligt kan det vara, det ser ju skyddat ut på bilden” för vinden friskade i i nordvästlig riktning när vi kastaste loss från Mårup.

Det var vår kortaste sträcka hittills på bara 10 distans och med endast genuan flög vi fram. Väl i hamn förstod vi var vår danske vän menade med att ”Kolby kås är inget att se” och vad hamnboken syftade på med öppet inlopp. De algbeklädda träbalkarna intill kajen var livsfarligt hala och hälften av knaparna var deformerade/sönderslitna.

Med hård vind rakt in i sidan slet sig Aela fram och tillbaka som en brunstig hingst och det lät som att tamparna skulle slitas av vilken sekund som helst. Det blev alltså inte mycket sömn den natten. Efter några obehagligt kraftiga smällar flög Timoty upp ut kojen och ut på däck för att ta reda på vad som lät. Denna går var det rodret som slogs fram och tillbaka.

Runt 05-snårigt fick vi nog. Vi spejade ut på de brytande vågorna och kastade oss handlöst ut genom hamninloppet där Aela lätt kunde misstas för en utbåt då hon doppade nosen i var och varannan våg. Jag som stod på däck fick skorna översvämmade då det mer eller mindre kändes som att fördäck var en pool samtidigt som kapten ropade ”fendrarna ska in!!” och verkade inte bry sig om vi skulle råka bli en man kort på kuppen, sålänge vi inte seglar amatörsmässigt med fendrar dinglades.

När vi kom ut på djuparna vatten föll vi av och lika snabbt som antiloperna tog kol på Simbas pappa fyllde vinden våra segel. Vi flög iväg som en skock utsvultna måsar efter en tysk fiskebåt. Vi slog vårt fartrekorden med råge när vi surfade fram i 10,4 knop. Med andra ord bjöd dagen på en fantastisk segling över Stora bält med vågtoppar på upp till 2 meter. Solen sken och det var riktigt kul!

IMG_0304IMG_0269 IMG_0294IMG_0278

Väl framme i Nyborg hade vi planerat en shoppingrunda, vi hade en hel lista med saker som vi behöver. Vi tog en efterlängtad dusch och med glada miner rörde vi oss mot centrum. Husen var väldigt gulliga, som allt i Dammark, och det verkade lovade. Tills vi upptäckte att affärerna hade stängt. Klockan var bara strax efter 17 och varenda butik, inklusive Netto åpend var tag 8-22, var stängda. Vi gissar på Danmark älskar pingst och är hemma och firar.

Med det kändes vi oss klara med Danmark. På kvällen poppade vi popcorn och såg på film, för att tidigt nästa morgon röra oss mot Tyskland.

En lång tur var planerad, 70 distans från Nyborg till Kiel. Enligt prognos hade vi en dag på oss med västliga vindar, innan de skulle avta och vrida mot syd. Återigen fick vi en otroligt fin segling. Vinden hade dock inte tid att vänta på oss och lagom till vi passerat
det sista danska fastlandet vred sig vinden till sydväst, exakt var vi skulle gå därifrån.

Vi ville inte tjafsa med moder natur så vi girade babord, hissade tysk gästflagg och hamnade i Heiligenhafen.

I Heiligenhafen fanns inget wifi. Till skillnad mot Danmark kan vi konstatera att tyskarna inte är lika generösa med den den tjänsten i sina gästhamnar. Och vi gissar oss fram hej vilt då ingen information finns att tillgå på engelska. Någonstans.

Här fick vi iallafall gå på en shoppingrunda! Timoty köpte sina första strechjeans och verkar trivas som fisken i vattnet i dem.  På tal om fisk så iförskaffades också lite fiskedrag, fiskespöhållare och en huggkrok. Vi köpte också en sextant i mässing i en antikhandel.

IMG_0335 IMG_0322 IMG_0359

Efter två nätter fick vi nog av den heliga hafven. Det blåste extrem dåligt med ville ändå ta oss vidare. För segel. I några ynka knop kunde vi ändå njuta av tillvaron. Det var varmt och skönt. Vi drog upp en näbbgädda som Timoty filéade och komponerade en imponerade förätt av. Knäckebröd med stekpotatis, stekt lök och stek näbbgädda. Fantastiskt.

Böcker lästes och den mer eller mindre obligatoriska stiltjegungan underhöll oss. När det började skymma skulle vi ha en demokratiskt omröstning om vi skulle försätta segla i 2,5 knop eller starta gjutjärnsgenuan för att spara lite tid. I samma stund friskade vinden i och vi fick en skön segeltur i natten och hela vägen till Kiel.

_S7A7049_S7A7073 _S7A7058

12 dagar efter avfärd stod vi framför en av många milstolpar på resan. Det var dags att entra Kielkanalen. Kanalen är cirka 50 distans med en sluss i inloppet och en i slutet, ut mot det stora havet och tidvattnet.

Det var lite oklart för oss hur detta skulle gå till eftersom all info står endast på tyska överallt, men allt löser sig alltid. Vi anropade das kiel kanal för att requesta öppning av the old locks. De gamla slussarna skulle enligt våran bok användas för fritidsbåtar. De var dock ur funktion fick vi veta. Utanför den nya slussen snurrade en finsk och en tysk segelbåt omkring, så vi hängde på dem.  Till slut fick vi åka in i slussen. Det rörde sig max 1 decimeter.

IMG_0401 IMG_0387IMG_0394

Det regnade och var grått och trist i hela kanalen. Lagom till kvällen angjorde vi brunsbüttel, precis innanför sista slussen. Det var en fredag som i vår värld betyder Frying Friday! Sofia hittade på en egen rätt som hon döpte till knöudels. Friterade sojafärspajsbollar. Mycket gott. Dock blev oljan lite varm och när brandlamret gick kom våra tyska grannar springandes med brandsläckaren. Men ingen skada skedd!

Dagen därpå gick vi på jakt efter mat. Vi har fått höra att detta ställe är bra för bunkring. Vi hittade en halvstor Lidl och en några andra affärer. Sofia hade drömt om en magiskt plats med storpack och billiga konserver. Besvikelsen var total. Så med några få varor och lite glass som tröst traskade vi tillbaka till båten.

Efter en välbehövd dusch var blev det dags att kasta loss igen för att hinna med tidvattnet bakom sista slussen. Klockan 14 vände tidvattnet från hög till låg, vilken innebar att vi hade medström ut ur floden mot Cuxhaven.

IMG_0428_S7A7087_S7A7098_S7A7113_S7A7117

Nu har vi övernattat i Cuxhaven en natt och kommer bli kvar här till imorgon eller övermorgon, beroende på väder och vindar.  Idag var vi tvättat och lagat UV-skyddet på genuan som börjat bli lite slitet. Många nyfikna tyskar har kikat förbi, hjälp oss med vår gamla symaskin och gett oss massa tips om både det ena och andra.

Nästa destination blir Helgoland!

Alles gut!/The swedish viking Emmie

8 reaktion på “Ett helt nytt hav! Samsö, Danmark – Cuxhaven, Tyskland”

1. Hej på er!
    Roligt att höra att allt är bra. Men hur gick det för Sofia när det blev lite mer sjö än hon är van?
    Ha det så bra
    Kjell-Åke

1. Hej! Det har gått prima för Sofia! Hon har bara spytt en enda gång hela resan faktiskt :)
      Ha det gott!

2. Älskar att läsa era inlägg!! Kan ni snälla göra en liten ordlista till oss oerfarna sjömänniskor? Vad är 50 distans tillexempel?
    Hejja fian som inte kräks <3
    Saknar er massor
    /victoria

3. Vilket äventyr ⛵bjuder på
    Härligt att läsa
    Gillar att ni till och med fått plats med en symaskin på er resa