Den längsta seglatsen hittills! Läsö – Samsö

Vi lämnade Läsö tidigt i Fredags morse och tog kurs mot Anholt, men som vanligt så ändrade Timoty sin plan och vi la om kursen till Grenå. Läsö – Grenå blev vår längsta seglats hittills 60 distans som tog oss 15 timmar. Vi började med bra vind och stadiga 5 knop, men sen drabbades vi av bleke. Och guppade fint bakåt istället för framåt. Men helt plötsligt kom vinden tillbaka och vi seglade på i ännu några timmar. Jag tycktes höra valar genom rören på båten och för första gången så hade vi inget land i sikte! Det var också första gången på resan som seglarställen behövdes!

Vi kom fram till Grenå ganska sent för att förtöja vid den skitigaste bryggan vi sett. Gick upp och letade efter toaletter och två snubbar kom fram till oss och frågade om vi var ägarna till den gula OE32:an. Jajemän svarar vi och får reda på att Christian Mossberg min gamla engelskalärare ifrån 7:an hade en hälsning till oss via sin svärfar. Han hade spanat in oss på AIS:en. Grenå var fint men luktade skumt så vi seglade vidare redan klockan 6 på morgonen efter. Vi tog sikte på Samsö, och gjorde ungefär 40 distans på 6 timmar, man kan säga att vi flög fram.

_S7A6930IMG_0207IMG_0180

På väg till Samsö så sov jag mest då jag käkade åksjuketuggummin och jag blir helt slut av dom. Det var ännu lite kallare denna dagen, och ganska byigt men väldigt rolig segling, när jag var vaken då så att säga. Vi har även fått våra första meddelanden på satellittelefonen, och bara så att ni vet så blir vi väldigt lyckliga när de kommer in så SKICKA på!

Väl framme på Samsö var det dags för lite meck, Emmie fick klättra upp i akterstaget för att ta ner vår radarreflektor som har snurrat runt där uppe då vi måste komma på ett bättre sätt att hänga upp den på. Vi fixade även med lite myggnät, motor och gasvarnare.

_S7A6951

Sen var det dags för en liten utflykt, vi gick till affären och köpte kartofel och kött till middagen. Sen gick vi på span på denna underbara ö som vi tror liknar Nya Zeeland lite. Vi såg tumlare hoppa runt i vattnet, Timtoy trodde först att han såg en haj, ångrade sig till en säl men båda visade ju sig vara helt fel.

_S7A6975_S7A6977

Sen så hade vi frityr fest med friterade grönsaker och köttfärsbiffar. Drack rödvin, bakade ananaspaj och kollade på Eurovision. En mycket trevlig kväll som vi avslutade runt 11 då alla tre höll på att somna i soffan.

D-Day, dagen vi besökte världens största labyrint! Vi klev upp och såg solen lysa över Kattegat käkade frukost i sittbrunn och sen såg vi hur de mörka molnen rullade in över de gröna kullarna i norr. Regnet, haglet och vinden kom ner från himmelen och vi klädde på oss för att gå de 5 km till labyrinten. Med tanken det finns inga dåligt väder bara dåliga kläder så hade jag full regnmundering och blev inte ens lite fuktig. Vi gick igenom Nordby vilket kan vara den sötaste lilla by vi sett, små små hus med vasstak. Och till sist kom vi fram till ned mytomspunna, världsberömda ENORMA labyrinten.

Vi bestämde oss för att skita i ”kartan” och gick på känn och man kan säga att vi är riktigt bra labyrintare. På vägen tillbaka så gick vi faktiskt baklänges med alla frågor, om man kunde svaret så visste man vilket håll man skulle gå. Så vi lämnade in svaret och Emmie hoppas på att vinna en smartphone.

IMG_0226_S7A7022_S7A7012_S7A7007

Efter Labyrinten kände vi inte riktigt för att gå hela vägen tillbaka och liftade med en väldigt söt gubbe, hans fru och hund. Gubben hade bott/ vart på Samsö i över 42 år och visade oss runt lite. Bland annat Samsös högst punkt, hela 64m över havet. En mycket vacker utsikt, sen åkte vi igenom Nordby på tillbaka vägen och fick en liten rundtur där också. En väldigt söt liten gubbe!

IMG_0253      _S7A7035 _S7A7030 _S7A7025

Nu har regnet kommit tillbaka igen och vi sitter nere och trycker lite i båten innan det är dags att ge sig av igen. Vi ska bara byta hamn på Samsö för att imorgon ge oss vidare mot fastlandet och Nyborg.

_S7A6985

Glöm inte heller att kolla in våra fotoalbum, de uppdaterar vi med jämna mellanrum, iaf nu när vi har wifi!

/ Sofia den frågevisa!

6 reaktion på “Den längsta seglatsen hittills! Läsö – Samsö”

1. Spännande att följa er och jag kikar å väntar på uppdateringar hela tiden. Hur har ni löst Internetuppkopplingen under resans gång tro? En tanke har slagit mig det vore kul att träffa er på Grancanaria innan ni lämnar den ön.

2. Hej hej! Så roligt att få ”följa er på resan! Må vinden stå er bi!/kram på er allihop.

3. Hej svejs ungdomar. Fantastiskt kul att följa er. Vi kommer efter i lite sakta mak. Lämnar Halmstad den 30: e maj för att ta oss ner till Portugal och efter det vet vi inte var vinden bär oss. Det är dit vi har planerat så här långt. Hoppas vi ses framöver.
    Tjoppe och Helena på S/Y Wilma.
    PS vi har AIS

4. Oj, vad roligt det är att följa er och se hur det går, vad ni gör och se era strandhugg! Så mycket ni kommer att få vara med om och kul att ni delar med er för oss som sitter och har tråkigt i tv-soffan 🙂