Väntan på sommaren!

Vill börja inlägget med att meddela att vi nu varit med i lokaltidningen KHaktuellt vilket går att läsa här. Eftersom vi ligger lite efter i bloggandet får ni här en hel drös av händelser, så vi kan komma ikapp!

Spinnaker-testning

Nu var Augusti slut och September på ingång! Nu börjar allvaret. Båten ska upp och fixas. Men först på listan står provsegling.

Vi hade gjort upp med min kollega och långseglaren Gunnar Åberg att provsegla en spinnaker som han tyckte skulle passa min båt. Det var lätta vindar men spinnakern drog som en oxe och med en tillhörande spinnakerstrumpa så kommer seglingen bli kalasenkel, känns bra att ha det alternativet för lättvind. Vi fick även med en spinnakerbom som var väl tilltagen.

Uppdrag avriggning

DSC_0351Listpunkt nummer två var avriggning! Efter mycket bryggsegling med diverse slömeck så som ta ner segel, bom, rensa däck på mantåg, köra bort allt löst så som ankare, tampar mm. Hela båten skulle vara tömd (jag inser nu när den är på land att det mesta fortfarande är inne och i vägen).

 

Eftersom vi köpte båten riggad på land så har vi aldrig mastat av den här, vilket kan vara ett äventyr första gången man gör, när man inte vet lyftpunkter osv. Men det gick ju som en dans! Med genomgående mast kunde vi lossa alla vantskruvar redan vid bryggan, för att sedan åka mot mastkranen.  Vi har dubbla spridare på masten så vi fundera på hur vi skulle sätta lyftslinget.
Den översta hade varit att föredra då man får tyngdpunkten lågt, men då hade vi inte kunnat lyfta den tillräckligt för att komma över rufftaket. Så för att göra det enkelt lyfte vi i nedersta spridarparet. Så med mig krampaktigt hängande i mastfoten så höll han sig på rätt köl och var snart nere på bockarna och inne i mastskjulet.

DSC_0391DSC_0395

 

Vi passade även på att mäta masten vilket visade sig en mastlängd på hela 16 meter! Varav ungefär 14 meter är över rufftaket. Tror det är mer än de flesta OE 32or? Vi funderar även på att höja bommen runt 3 dm, för att få mer plats för huvuden och för att få ett mindre rodertryck. Får se hur vi gör.

Jakten efter dieseltanken

DSC_0487Listpunkt nummer 3 var att ta bort den inplastade rostfria dieseltanken för rengöring under vintern. Vi åkte tidigt på morgonen till upptagningskranen där vi nog slog rekord i motoruttagning(dieselmotorn sitter precis över den svåråtkomliga tanken) På en timme sen första skruvtaget så stog Hjalmar(Yanmar) på släpvagnen. Vi passade för övrigt på att lyfta båten också för att sedan förpassa den mot spolplattan för tvätt. Plasten för dieseltanken sågades upp, men tanken sitter fastlimmad på sidorna. Så den får vara kvar på plats, men nu har vi åtkomst för att montera två manhål vilket borde gå att öppna och rengöra genom när motorn är på plats också.

 

”Jag flyttar den imorgon”

DSC_0498Nummer 4 var att få in våran pärla från Mörudden till Lamberget där vi får ha båten under vintern. Jag sa till Gubbarna nere i hamnen på måndagen när vi tog upp båten ”Jag flyttar den imorgon”. Jaja, inga problem. Menmen. Det blir ju aldrig som tänker sig. Jag fick inte fatt på en egen nyckel till hallen förens på fredagen, och min vän Anders kunde inte köra båten innan måndagen. En dag blev en vecka…

Men nu står hon i sin vintervila, och vi jobbar stenhårt med däcket för att det ska hinna så mycket som möjligt innan vi börjar jobba igen.

Än så har vi hunnit att tagit bort alla beslag, vilket är lättare sagt än gjort då man måste plocka bort hela innertaket och delar av inredning för att sedan upptäcka att de plastat in vissa muttrar i skotten. Som i sin tur ger än även ett merjobb att såga bort innan man kan skruva…

Delar av teaken är också borttagen, och hon känns väldigt torr! Mycket tätningsmassa så jag tror nog balsakärnan är frisk, men än så har jag inte fuktmätt. Den ända delamineringen jag hittat hittills är ett område på 2x2dm². Vilket ironiskt nog inte har något med teakdäcket att göra då plasten hade spruckit vid luckan till den förliga ankarboxen och vatten kommit in.

/ Första byggherre Timoty

2 reaktion på “Väntan på sommaren!”

  1. aha ok då förstår jag. Trodde du menade att man kunde få minskat rodertryck genom att endast höja upp bommen och därmed segelytan. Min erfarenhet är att båten kränger mer ju högre upp man har seglen och därmed får sämre balans i båten. Har dock ingen djupare kunskap om detta. Tycker absolut att ni ska testa höja och se hur det fungerar. Ni ska bo på båten under lång tid och det kan vara skönt att ha den ur vägen 😉 Ett bra jibbpreventorsystem är bra att ha också.
    mvh

    Björn

Kommentera