Kaptenens logg: Uppstarten

För att det här projektet skulle kunna starta på riktigt, krävdes en båt. Att slå näven i bordet, ta ett beslut och genomföra en av de större affärerna jag någonsin gjort, måste betyda att det är på riktigt. Det är då snack blir verkstad.

Den 24 april körde jag 13 mil söderut, till Mariestad, för att titta på båten. Eftersom ensam inte alltid är stark fick jag sällskap av min gamla granne och vän. Vi mötte upp båtägaren i hamnen, som inte visste mer än oss om båten, då den var ett arv. Det krävdes dock inte lång betänketid – this is the one. Två dagar senare åkte vi ner igen för att genomföra affären och äntligen var jag båtägare!

Kommande helg så åkte jag ner ensam med en fullpackad Vovlo för att fixa iordning för sjösättning och hemsegling. Polering och översyn stod på schemat! Eftersom det var en bit att åka och ingen tid fick gå till spillo, bestämde jag mig för att inviga en av kojerna. Trots minusgrader och avsaknad av fungerande värmare, måste jag säga att det var en mäktig känsla. Det nya livet väntar. Jag knäckte en bärs och njöt av lugnet med ett dussin brinnande värmeljus. När ölen var slut och ljusen brunnit ut, somnade jag till nattradion under gatulampornas orangea sken. (Att båten fortfarande stod på land och ännu ej var sjösatt, var ingen signifikant variabel i den här uträkningen.)

Helgen resulterade i blanka fribord och en sjösättningsduglig OE32. Typ. Jag vill passa på att tacka de trevliga och hjälpsamma människorna jag träffade i hamnen, som erbjöd sig att låna ut polermaskin när de såg mig polera för hand. Måste säga att det snabbade på mitt arbete rätt ordentligt.

SjösättningTorsdag den första maj bokade vi sjösättning 11:15 och jag tog med mig farsgubben för hemsegling. Målet var att vara färdigriggad och klar senast 14.00, så vi skulle hinna hem innan mörkret föll. Men med lagen om all jävlighet så hade jag självklart glömt att checka och ta med nya dieselfilter. Motorn hade ju faktiskt gått så fint när de tog upp den i höstas.

Båten flög i och den flöt, yes. Alltid något. Men motorn hostade och gick inte som den skulle. Så jag kollade filtrena – som var heltäta. Att försöka få tag i framfilter till en gammal Yanmar på en röd dag som första maj var inte den lättaste uppgiften. Vänerprofil i Mariestad ska dock ha stor eloge för att försöka hjälpa mig även när det var stängt. Dock gick vi tyvärr bet på det då det varken fanns ett filter på hyllan eller ett begagnat i filtertunnan.

Klockan tickade på och vi hade inget annat alternativ än att lämna båten tills vi fått nya eller rengjorda filter. Vi lyckades till slut att skaka ut geggan som var i, och efter cirka 10 sköljningar började nyansen av brun diesel att avta. Med provisoriska slangar i en ren dieseldunk och rensade filter gick motorn som en klocka. Vi spände upp vant, riggade segel och lämnade vi hamn klockan 17.30. Tidsplanen hade falerat, men vad gör väl det? Det blev en riktigt härlig kvällstur! Fin segling från Mariestad, motor upp till Sjötorp, sedan låg vi på ett slag hela vägen upp till Hammarö där vinden avtog och det blev bleke. Solnedgången var extra fin en vårkväll som denna, och stjärnhimlen som smög sig över oss var en syn av högsta klass. Vi gled in i Mörudden runt klockan 01.00, förtöjde och gick hem förbi igenfrostade bilar.

Nu har vi haft båten hemma i en vecka, och det grejas med något varje dag. Elsystemet har fixats, så nu har vi både belysning och ström till plotter och autopilot utan att behöva bunta kablarna direkt på batteriet. Även en ny gasolspis med ugn med nya slangar och kopplingar på plats efter lite modifieringar.

Uh vad gött det känns! Nästa installationen blir av det mest livsviktigaste, stereon.

Skepp oh hoj landkrabbor! /Kaptenoty

Kommentera