Dagen var 24 april. Det var tisdag när jag ringde på annonsen, 2 timmar senare var jag där och nu har vi en båt som ska ta oss jorden runt! – Timoty
En OE 32 slutade det på, vilket inte alls stämde med kaptenens krav på ruta, ratt och akterruff. Men man kan väl inte få allt?
Här kommer lite kopierad balla fakta som ni kan nörda ner er i:
OE 32
Den välkända, tidlöst vackra, långkölade, mastheadriggade långfärdsbåten med rundgattad akter, fylliga former och rejält deplacement för oceansegling.
Båten ritades 1971 och började byggas 1973 som självbygge men under sakkunnig ledning. Båten kan karaktäriseras som en modifierad koster. Den är eftertraktad och är den av OE-båtarna som byggts i flest exemplar, ca 200.
Båtdata
Löa 9,89 m
Lvl 8,50 m
Bredd 3,18 m
Djupgående 1,50 m
Deplacement 6,2 ton (7.2)
Kölvikt 2,6 ton
Segelarea 44,8 m2 (70 m2)
Lystal 1,07
Byggår 1973-1983
Antal ca 200
Våran båt är från 1978. Har 1 ton extra bly i kölen och har en förlängd mast med 120 cm.
Upprustningar vi kommer att göra innan avfärd
Riva Teakdäcket och ersätta med halkskyddsfärg/mattaFärdigställa/dra om elsystemet med nya batterier- Lacka om trädetaljer
Ny plast på mantågswiren(borttagning av plast på mantåg)- Ny sprayhood
Ny ugnLyfta ur och i motor för att rengöra dieseltankNy manlucka i dieseltankenServa och smörja om alla vinscharMotorserviceRengöring vattentankarMontering ny tankgivareBygge av ny instrumentpanelDra nya dyneema fall- Montera radar
- Montera Vindroder
Montera AisMontera Vhf- Montera projektorduk
Bygga targabågeMontera solcellerRenovera segelFlytta upp storbommen 3 dmLaga sönderbackad pushpitGå igenom löpande riggByta toaslangarByte slangar länspumpPlasta frostsprängt roderSlipa och måla om bottenfärgenPolering och vårrustning